شمار کشته‌شدگان زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از ۷۲۰۰ نفر رسید

رجب طیب‌ اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در ۱۰ منطقه زلزله‌زده وضعیت اضطراری اعلام کرد

بیش از هشت هزار نفر در ترکیه از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند-Adem ALTAN / AFP

عملیات جست‌وجوی زلزله‌زدگان از زیر آوار در ترکیه و سوریه در سرمای سخت و شرایط دشوار ادامه دارد و گروه‌های امدادرسان بین‌المللی به مناطق زلزله‌زده‌ اعزام شده‌اند. 

گزارش‌ها حاکی است که شمار کشته‌شدگان در حال افزایش است و خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار قربانیان را تاکنون بیش از ۷۲۰۰ نفر اعلام کرده است. 

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که ۲۳ میلیون نفر تحت تاثیر زلزله بزرگ ترکیه و سوریه قرار گرفته‌اند. این نهاد پیش‌تر هشدار داده بود که ممکن است شمار قربانیان تا هشت برابر افزایش یابد. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه هفتم فوریه، ۱۰ استان متاثر از زلزله در جنوب ترکیه را به عنوان مناطق فاجعه اعلام کرد و در این مناطق، به مدت سه ماه وضعیت اضطراری اعلام کرد. 

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، زلزله‌های بامداد دوشنبه را بزرگ‌ترین فاجعه در تاریخ کشورش دانست و گفت پیش‌بینی می‌شود که شمار قربانیان افزایش یابد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت در مجموع ۹۴۱ ساختمان در ترکیه بر اثر زلزله فروریخته است و عملیات جست‌وجو و نجات و امداد ادامه دارد.

بیش از هشت هزار نفر تاکنون در ترکیه زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند و صدها هزار نفر در پناهگاه‌ها، مراکز خرید، استادیوم‌ها، مساجد و هتل‌ها اسکان داده شده‌اند. بنا به آماری که خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های ترکیه منتشر کرده، شمار کشته‌شدگان در این کشور به بیش از ۵۴۰۰ نفر افزایش یافته است. 

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، از کشورهای اروپایی درخواست کمک کرد و گفت نمی‌شود به بهانه تحریم‌ها از ارسال کمک به زلزله‌زدگان سوریه خودداری شود.

مقام‌های سوریه همواره تحریم‌های غرب را مانعی بر سر راه بازسازی مناطق آسیب‌دیده از جنگ داخلی ۱۲ ساله در آن کشور توصیف کرده‌اند. سازمان‌های مسئول امداد و نجات در سوریه گفته‌اند که در این کشور دست‌کم ۱۸۲۳ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند. خبرگزاری رسمی سانا در سوریه گفت که ۸۱۲ نفر از کشته‌شدگان در مناطق تحت کنترل دمشق از جمله در استان‌های حلب، لاذقیه، حما، عدلب و طرطوس جان‌ باختند. دست‌کم ۱۰۲۰ نفر نیز در مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف بشار اسد در زلزله‌ کشته‌شدند. امدادگران در سوریه گفتند شمار قربانیان افزایش خواهد یافت. 

شهر حلب در سوریه بیشترین آسیب را از زلزله دیده و یک‌چهارم قربانیان در این شهر بوده‌اند. حدود ۵۰ ساختمان در حلب فروریخته و قلعه قدیمی آن تخریب شده است. 

اولین زلزله به بزرگی ۷.۸ در مقیاس ریشتر بامداد دوشنبه رخ داد و در لبنان، قبرس و شمال عراق نیز احساس شد و تا ظهر دوشنبه که دومین زلزله به بزرگی هفت‌ونیم ریشتر رخ داد، ۱۸۵ پس‌لرزه در این مناطق اتفاق افتاد. شامگاه سه‌شنبه نیز زلزله دیگری به بزرگی پنج‌ونیم ریشتر رخ داد. 

در زلزله بزرگ اوت ۱۹۹۹ در ترکیه، ۱۷ هزار نفر جان خود را از دست دادند. 

کشورهای جهان تیم‌های امدادگر و محموله‌های امدادی را به مناطق زلزله‌زده فرستاده‌اند و رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است که ۴۵ کشور پیشنهاد کمک داده‌اند. 

اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۱۹ کشور عضو آن، از جمله فرانسه، آلمان و یونان ۱۱۸۵ نیروی امدادگر و ۷۹ سگ آموزش‌دیده برای عملیات نجات را به ترکیه اعزام کرده‌اند. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، به اردوغان وعده یاری داده است و نیروهای امدادرسان از جمله دو واحد آمریکایی متشکل از ۷۹ نیروی امدادگر به ترکیه خواهند رفت. 

چین گفت بسته کمکی ۵.۹ میلیون دلاری همراه با امدادگران خود را به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌کند. 

اداره مخابرات آلمان گفت که کلیه تماس‌های تلفنی از طریق شبکه‌اش میان آلمان، ترکیه و سوریه به مدت یک هفته، رایگان خواهد بود. آلمان خانه بیش از سه میلیون ترک‌تبار است و کانون بزرگ‌ترین جامعه ترک در خارج از ترکیه است. یک میلیون پناهجوی سوری نیز در آلمان زندگی می‌کنند. 

بیشتر از جهان